20-05-2005
Meniu
  Utile
  Finantari
  Depozite
  Leasing
  Carduri
  Consultanta
  Angajari
  Promotii
  Credite nevoi
  Credite bunuri
  Credite auto
  Credite imobiliare
  Credite ipotecare
  Credite firme
  Stiri banci
  Stiri asigurari
  Stiri leasing
  Stiri financiare
  Stiri carduri
  Stiri credite

Finantari
  »Seminarii pe tema finantarii IMM-urilor (26-05-2005)
  »Finantari pentru firmele din domeniul IT (26-05-2005)
  »Fonduri nerambursabile pentru IMM (26-05-2005)
  »Banci care acorda credite SAPARD (26-05-2005)

Stiri banci
  »BNR acopera neregulile Citibank (04-06-2005)

Stiri asigurari
  »BCR ASIGURARI - 100 de unitati operationale (06-04-2005)
  »Omniasig, amendata de Consiliul Concurentei` (05-04-2005)
  »Program de dezvoltare a pietei asigurarilor (30-03-2005)
  »Firmele de asigurari promit cistiguri nerealiste (28-03-2005)

Stiri leasing
  »BCR LEASING - cea mai extinsa retea (19-05-2005)
  » Finantari in leasing de 800 mil. euro (23-03-2005)
  »Analiza pietei de leasing (11-03-2005)
  »Raiffeisen Leasing-rezultate pe 2004 (25-01-2005)

Stiri financiare

Stiri carduri

Stiri credite



BNR acopera neregulile Citibank
Data: 04-06-2005

S-a descoperit ca Citibank, prin divizia sa de credite CitiFinancial, nu si-a informat, luni de zile, clientii cu privire la Dobinda Anuala Efectiva (DAE) la creditele de consum, dupa cum prevede legea intrata in vigoare la inceputul anului. Banca Nationala a Romaniei (BNR), institutia obligata sa aplice legea, a sustinut ca Citibank nu a facut nimic ilegal. Intre timp insa, banca a introdus DAE in ofertele de credite prezentate clientilor, ceea ce inseamna o recunoastere a greselii. Totusi, BNR nu a luat nici o masura, in ciuda dovezilor privind neregulile de la Citibank. Acum, banca publica DAE, dar omite sa-si informeze clientii despre nivelul dobinzii si al comisioanelor, cu toate ca legea o obliga sa furnizeze clientilor date complete cu privire la costul unui credit.

CitiFinancial din Militari nu prezenta clientilor dobinda si comisioanele creditului

Ghiseul Bancar a publicat, cu citeva luni in urma, doua articole despre conditiile in care CitiFinancial, divizia de credite a Citibank, acorda credite de consum populatiei.
In primul articol, din 28 ianuarie, reporterii nostri au vizitat agentia bancii din cartierul Militari, in calitate de clienti ai bancii interesati de obtinerea unui credit. Am constatat, cu acea ocazie, ca banca nu ne-a oferit informatii cu privire la costurile creditului (dobinda si comisioane) si nici nu ne-a prezentat nivelul Dobinzii Anuale Efective (DAE), desi legea creditelor, care reglementeaza acest lucru, intrase deja in vigoare de citeva saptamini.
Oficialii Citibank au negat cele prezentate de noi, sustinind ca banca isi informeaza clientii despre toate costurile creditului, inclusiv DAE. Asa incit, pentru a vedea daca ceea ce am constatat la filiala din Militari nu a fost cumva un accident, am vizitat o alta unitate a bancii.

La filiala CitiFinancial din Mihai Bravu, aceeasi problema

Asadar, dupa o luna si jumatate de la prima vizita la CitiFinancial, in 14 martie, am vrut sa vedem daca banca si-a reglementat aceasta problema. Numai ca, in urma vizitei la o alta unitate a CitiFinancial din Bucuresti, cea de pe bulevardul Mihai Bravu, am observat ca nici de data aceasta nu era mentionata DAE pe documentul primit de la banca cu oferta si conditiile de contractare a creditului. Nici macar dobinda sau comisioanele, ci doar rata lunara de platit.

Am solicitat ajutorul BNR

Aceasta dovada am trimis-o apoi oficial si Bancii Nationale a Romaniei, solicitind acestei institutii responsabile cu aplicarea legislatiei bancare sa-si exprime punctul de vedere cu privire la aceasta situatie.
Numai ca, daca ar fi sa ne exprimam in termeni juridici, BNR se antepronuntase cu privire la aceasta situatie, inainte de a-i trimite documentul-dovada de la CitiFinancial. Purtatorul de cuvint al institutiei, Mugur Stet, ne-a declarat telefonic ca specialistii BNR “au facut verificari cu privire la DAE la toate bancile romanesti si nu au descoperit nimic ilegal”. Reprezentantul BNR ne-a cerut totusi “dovada”, pentru a vedea despre ce este vorba.

In ciuda dovezii, BNR sustine ca Citibank e OK

Pozitia reprezentantului BNR nu s-a modificat insa nici dupa ce i-am trimis oferta de credit primita de la Citibank in care nu erau prezentate nici costurile, nici DAE, asa cum ar fi fost normal si legal si asa cum procedeaza toate bancile romanesti. Raspunsul lui Stet a fost sec, fara nici un fel de convingere sau umbra de interes pentru o problema cu care se confrunta clientii bancilor: “Totul a fost in regula la Citibank”.

Întrebãri fãrã rãspuns

Dar cum ramine, atunci, cu documentul-dovada trimis BNR, in care nu erau precizate DAE si celelalte costuri ale creditului? Si cum se face ca, intre timp, Citibank a introdus valoarea DAE in oferta sa de credite?

DAE apare acum in oferta CitiFinancial

Intre timp, DAE a aparut pe oferta Citibank. Am descoperit acest lucru in cursul unei recente vizite la agentia CitiFinancial din cartierul bucurestean Pantelimon. Acest lucru nu face decit sa confirme faptul ca DAE trebuia precizata in ofertele Citibank inca de la aparitia legii, in luna ianuarie, ceea ce banca americana nu a facut, dupa cum am observat in cursul vizitelor la cele doua unitati ale bancii.

Citibank publica acum DAE, dar nu si dobinda si comisioanele

Citibank a trecut, intre timp, pe oferta de credit inminata clientilor si valoarea DAE (probabil in urma sesizarilor noastre), insa omite sa precizeze si costurile care contin DAE: adica dobinda si comisioanele.
Este extrem de ciudat si probabil si ilegal faptul ca Citibank, spre deosebire de toate bancile romanesti, nu-si informeaza clientii cu privire la nivelul dobinzii si comisioanelor percepute pentru un credit!
Conform articolului 6 din legea creditelor de consum in vigoare de la inceputul acesui an, “Inainte de incheierea contractului, creditorul trebuie sa prezinte consumatorului informatiile exacte si complete necesare privind contractul de credit avut in vedere; o descriere a conditiilor creditului, cuprinzind valoarea creditului, valoarea DAE, rata dobinzii…”. Pe cind Citibank, la doua luni de la intrarea in vigoare a legii, nu isi informa clientii cu privire la nivelul dobinzii, nivelul DAE si al comisioanelor percepute, dupa cum faceau toate bancile, iar acum prezinta clientilor doar valaorea DAE, fara a preciza dobinda si comisioanele percepute. Suntem curiosi sa vedem pozitia BNR fata de aceasta situatie. Cu toate ca raspunsul probabil ca il anticipati si dumneavoastra.

De ce recurge o banca de prestigiu la stratageme ieftine?

Dar care ar fi motivul pentru care Citibank, una dintre cele mai mari banci din lume, recurge la aceasta stratagema de a-si ascunde costurile creditului?
Dupa cum ati observat, agentiile CitiFinancial sunt dispuse in cartiere “strategice”-Pantelimon, Mihai Bravu, Militari - adica muncitoresti, intrucit oferta bancii se adreseaza celor cu venituri mici, dupa cum rezulta si din oferta bancii: “De la noi poti lua un credit si cu un salariu de 2.925.000 lei pe luna!”. Probabil ca reprezentantii Citibank mizeaza si pe nivelul de scolarizare al clientilor sai, din moment ce nu-i streseaza cu cifre si calcule greoaie, precum comisioane, dobinzi sau DAE. Le prezinta doar o rata lunara fixa, in care sunt ascunse comisioane si dobinzi grase. (Cea mai mica dobinda, pentru cei cu salarii mari, este de 20,9%, la care se adauga un comision de administrare de 4% si un comision de rambursare anticipata a creditului de nu mai putin de 10 procente! DAE este, in acest caz, de 31%!).

Un client CitiFinancial cere ajutorul Protectiei Consumatorului

Iata si parerea unuia dintre clientii Citibank, trimisa pe adresa redactiei Ghiseul Bancar:
“Am citit articolele Dvs cu privire la CitiFinancial si ma alatur demersului
Dvs in a demasca jecmanirea acestor camatari.
Va alatur mai jos textul reclamatiei facute de mine la ANPC.
Daca ati reusi sa declansati o actiune de mai mare amploare cred ca 99% din
clientii CitiFinacial v-ar sustine.

Va multumesc,
(Dorim sa protejam numele cititorului nostru)

"Am contactat un imprumut la CitiFinancial acum aproape un an de zile. Am
platit luna de luna rata si acum intentionez sa platesc in avans restul de
credit. Calculele acestei restituiri arata ca platesc circa 70% (SAPTEZECI
LA SUTA) dobanda + comisioane + penalizari de restituire (exact, penalizari
de restituire desi in orice sistem sanatos daca cineva iti da banii mai
devreme zici "sarut-mana").

Mai exact, daca faceai acum un an un imprumut de 100 de milioane pe 3 ani
pana acum plateai deja aproape 70 milioane rate iar acum, la restituire,
descopereai cu stupoare ca soldul la credit este de aproape 90 de milioane,
la care platesti o penalizare de 10% deci 99 de milioane, adunate cu cele 70
platite pana acum descoperi ca te-ai imprumutat 100 de milioane si platesti
170 intr-un singur an !!!

Dorinta de-a plati mai repede si de-a scapa de aceasta "banca" JECMANITOARE
este data de faptul ca desi dobanzile pe piata au scazut cu 50% sau chiar
mai mult, ei tot la dobanda de anul trecut calculeaza creditul contractat, o
schimba doar daca MAI FACI UNUL (o suplimentare spun ei). O alta nesimtire
majora este faptul ca nu pun la dispozitia clientului un desfasurator al
ratelor, omit DELIBERAT costuri si incearca efectiv sa PACALEASCA clientii
ce au nevoie de bani la un moment dat, JECMANINDU-I efectiv. "

Precizam ca opiniile exprimate apartin exclusiv cititorului nostru si nu exprima punctul de vedere al redactiei Ghiseul Bancar.



Query failed